Szabad Iskolákért Alapítvány

Bemutatkozás

Célunk olyan befogadó hely megteremtése és működtetése, ahol az odalátogatók szakértelmet, segítőkészséget és együttműködést tapasztalnak.

Szeretnénk hozzájárulni ahhoz, hogy a magyar iskola – alap-, közép- és felsőfokon egyaránt – olyan hely legyen, ahol a benne lévő egyének belső szabadsága kibontakozik, önbecsülésük megerősödik és fejleszthetik azokat a készségeiket, amelyek segítenek a másokkal való együttműködésben.

A nevelés résztvevői, a szülő, a pedagógus és a gyerek sokféle segítségre számíthat nálunk.

Tevékenységeink

  1. Szakmai szolgáltatás
  2. Pedagógiai kutatás
  3. Taneszköz-fejlesztés
  4. Iskolaválasztási tanácsadás
  5. Pedagógus-továbbképzés
  6. Szülői csoportfoglalkozások
  7. Könyvkiadás; könyvesbolt működtetése

A különböző tevékenységek egymásra épülve egymással kölcsönhatásban működnek. A kutatás eredményei beépülnek a pedagógus-továbbképzésbe, az iskolaválasztási tanácsadás a praxis visszajelzéseit adja, majd beépülve a továbbképzésbe segíti a kutatómunkát. A gyakorló iskolákkal való együttműködés kellő alapot nyújt az iskolaválasztási tanácsadáshoz.

1. Szakmai szolgáltatás

Az új felsőoktatási törvény alapján jön létre, valamennyi pedagógusképzéssel és továbbképzéssel foglalkozó intézmény számára kínál szakmai szolgáltatásokat.

2. Pedagógiai kutatás: az érzelmi fejlődés és a szociális kompetenciák kutatása

A kutatás szorosan kapcsolódik az egyetemi képzéshez. Diákok és oktatók közös kutatásokat végeznek elsősorban az érzelmi nevelés és a szociális kompetenciák fejlődése területén. Az érzelmi nevelés érinti a sokrétű intelligencia fejlesztését, a szociális kompetencián belül pedig az együttműködés és tolerancia kutatásának és fejlesztésének lehetséges irányaival foglalkozik.

3. Taneszköz-fejlesztés

A diákok motivációjának fokozása érdekében, valamint a bevonó és differenciáló pedagógia számára fejleszt eszközöket, többek között foglalkozásterveket és projekteket kínál.

4. Iskolaválasztási tanácsadás

Szülőknek nyújt tanácsadást és gyermekvizsgálatot, elsősorban arra vonatkozóan, hogy milyen iskolába adják gyerekeiket. A tanácsadás szükség esetén más, iskolára vonatkozó problémákra is kiterjed.

5. Pedagógus-továbbképzés

Továbbképzéseink magukénak vallják a reform- és alternatív pedagógiák eszméit és gyakorlatát. Felkészítik a pedagógusokat a jövő fiataljainak nyitott és alkotó fejlesztésére. A pedagógusjelölteket a képzés során partnernek tekintjük, és mint végzett pedagógusoktól ugyanezt várjuk el jövendő diákjaik felé.

6. Szülői csoportfoglalkozások

Szülők és más érdeklődők számára szervez esetmegbeszélő és más pszichológiai csoportokat, valamint ismeretterjesztő előadásokat a családi neveléssel, óvodával és iskolával kapcsolatban.

7. Gyerekek, pedagógusok és szülők könyvesboltja, amely többek között kiadónk tanítási és tanulási segédanyagait is terjeszti.

A könyvesbolt mesekönyveket, értelmes fejlesztő játékokat, pedagógiai és pszichológiai témájú könyveket, valamint a pedagógusok számára szükséges szakirodalmat, tanítási programokat és eszközöket kínál.

A kiadó elsősorban a külföldi tanítási segédanyagok, valamint a fejlesztő intézetben fejlesztett programok és taneszközök kiadásával foglalkozik.

Kapcsolatok, referenciák

Az Alapítvány a következő iskolákkal van szakmai kapcsolatban:

  • Gyermekek Háza
  • Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola
  • Alternatív Közgazdasági Gimnázium
  • Kincskereső Iskola
  • Carl Rogers Személyközpontú Iskola
  • Belvárosi Tanoda
  • Közgazdasági Politechnikum
  • Burattino Iskola

A képzéseink és továbbképzéseink egyik célja, hogy a gyakorló iskolák száma – minőségi kritériumok figyelembevételével – tovább növekedjék.

Referenciák

A Szabad Iskolákért Alapítvány által működtetett– Alternatív Pegagógusképző Műhely 1990 óta végzett tevékenysége:

  • 10 db. 120 órás akkreditált pedagógus-továbbképzés;
  • Kész tervezet egy nappali alternatív pedagógusképzéshez;
  • Iskolaválasztási tanácsadás 1995 óta, évente 100-150 család;
  • Hová adjam? – információs füzet szülők számára;
  • Pedagógiai vizsgálatok az első kerületben és egyes alternatív iskolák körében (könyv alakban megjelenés alatt: Czike Bernadett: A pedagógusszerep változása, PhD-értekezés 2004);
  • Műhelytitkok – a Műhelyben megvalósult beszélgetéssorozat könyv alakban;
  • Spencer Kagan Kooperatív tanulás című könyvének fordítása, szerkesztése, adaptálása, továbbképzés a pedagógusok számára.
  • Diane Heacox: Differenciálás a tanításban, tanulásban című könyvének fordítása, kiadása (2006).
  • A NFT I. 3.1-es program: kompetencia-alapú programcsomagok (Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák) fejlesztésében való részvétel (2004–2007).
  • NFT I. 2.1-es program: Integrációs program – az ország 72 iskolájában 30 órás kooperatív tréning megtartása (2006/2007-es tanév).

Néhány név a Műhely kurzusain az elmúlt 15 évben tanító pedagógusok közül, illetve a Műhelyt támogató személyek és szervezetek közül

Balassa Péter, Heller Ágnes, Szelényi Iván, Popper Péter, Vekerdy Tamás, Csepeli György, Donáth László, Várhegyi György, Szendrei Júlianna, Nádas Péter.

Műhelynapló

SZIA Adománybolt