Kooperatív tanulás a gyakorlatban
Előadó: Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA)
A képzést tartó trénerek nagy tapasztalattal rendelkeznek, sokan közülük alternatív iskolai tanárok. Alapítványunk szakemberei, trénerei hozták be Magyarországra és adaptálták a Spencer Kagan féle kooperatív tanulás módszerét és Alapítványunk adta ki az első kiadását ennek a könyvnek.
Kinek szól?
Tantestületeknek ajánljuk és egyéni jelentkezőknek
1-12. osztály
A képzésen a résztvevő kollégák megismerkednek sok, azonnal beépíthető kooperatív módszerrel. Ezek a módszerek a tanórákat és a tanítást felfrissítik és a diákok motivációját nagy mértékben növelik.
A képzés tapasztalataink szerint nagyon jó hangulatú, a résztvevő tanítók, tanárok szeretik ezt, a saját élményen alapuló munkaformát. Ehhez a képzéshez - vagy akár külön is - csatlakozhat mentorálás 30 órában, amelyben a diifferenciálás is megjelenik, mint felhasználható módszer, ezt egyénileg is tudjuk biztosítani.
A Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák fejlesztése
Előadó: Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA)
- Rövid ízelítő: 2 órás tantestületi értekezlet
- Szakmai nap: 1 napos tantestületi nevelési értekezlet
- 30 órás pedagógus-továbbképzés
Kinek szól?
Tantestületeknek
1-12. osztály
A képzés megismerteti a tanítókat és tanárokat 1-12 osztályig egy komplex szociális kompetencia fejlesztő programcsomaggal. A képzés rávilágít e kompetencia összetettségére, megismerteti a résztvevőket azzal az elméleti háttérrel, amelyre ez a program épül. A résztvevők saját élmény útján, kooperatív tanulással jutnak el az egyes tantervek, háttéranyagok és konkrét óratervek, tananyagok megismeréséhez. A képzés alaklamas a részvevők szociális kompetenciáinak fejlesztésére is, de elsősorban arra való, hogy számtalan ötletet és kész foglalkozásterveket ismerjenek meg a pedagógusok. Fontos, hogy ezeket megfelelően alkalmazni is tudják majd saját osztályukban.
Szabályok az iskolában: Magatartáskezelés, fegyelem, biztonságos iskolai környezet
Előadó: Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA)
- Rövid ízelítő: 2 órás tantestületi értekezlet
- Szakmai nap: 1 napos tantestületi nevelési értekezlet
- 30 órás pedagógus-továbbképzés
Kinek szól?
Tantestületeknek
A képzés során a pedagógusok saját élményű tanulással olyan módszereket és eljárásokat ismernek meg és gyakorolhatnak, amelyek közvetlenül támogatják munkájukat az alábbi témakörökben:az osztály lecsendesítésének praktikái, a figyelem fenntartásának lépései (ötletek)
- a közös szabályalkotás és a szabályszegés következményei (eljárások, tevékenységek)
- az indulatok kezelése, agresszív diákok és szülők, káromkodás, erőszak, első találkozás a „nehéz” osztállyal (javaslatok)
- a magatartáskezelés nyelvezete, kollegiális támogatás a tanárok között (szemléletformálás)
A kurzus a résztvevők személyes, megelőző tapasztalataiból indul ki, az új ismeretek mindig ezekhez kapcsolódnak. A képzés munkaformája a kooperatív tanulás, amely lehetőséget a résztvevőknek tanári hitelességük, biztonságérzetük megerősítésére.
Meg tudod oldani - Gyakorlatok a stressz-kezelés, a kapcsolatokban való eligazodás, valamint az önbecsülés és az életvezetési készségek fejlesztésére.
Előadó: Dr. Czike Bernadett
Kinek szól?
Osztályfőnököknek, pedagógusoknak, diákoknak
A kurzushoz kapcsolódik egy „Meg tudod oldani” című SZIA kiadvány, amely tartalmazza azokat a gyakorlatokat és feladatokat, amelyeket a kurzus során közösen feldolgozunk.
A kurzus foglalkozásain egyéni és kiscsoportos formában, konkrét gyakorlatokon keresztül közelítjük meg az egyes témákat.
Az önálló vagy kiscsoportos munkát minden esetben közös feldolgozás, megbeszélés követi.
A hétköznapi, normális életvitel része az önismeret, az érzelmek kezelése, a kapcsolatokban való eligazodás valamint a stressz kezelésének képessége. Ezekben segít a kurzus.
Élő Fejlődéslélektan
Előadó: Dr. Czike Bernadett
Kinek szól?
Osztályfőnököknek, pedagógusoknak, szülőknek
A kurzus egy-egy életkorhoz kapcsolódó kérdések és válaszok és beszélgetések egy SZIA könyv kapcsán. Filmek, szakkönyvek is segítenek minket abban, hogy még komolyabban és még felelősségteljesebben, de ugyanakkor még boldogabban birkózzunk meg életünk talán legnagyobb kihívásával a szülőséggel.
Szathmáry Gábor, három kitűnő pszichológus, C. Molnár Emma, Ranschburg Jenő és Vekerdy Tamás tanít minket a könyvből, de a beszélgetés műfaja alkalmat adhat majd nekünk is arra, hogy kérdéseinkkel, válaszainkkal egymást inspirálva egyre jobban elmélyüljünk egy-egy korosztályban, egy-egy témában.
Kedvenceink, olvasást tanító csomag bemutatása
Előadó: Dr. Czike Bernadett
3 órás foglalkozás
Kinek szól?
óvónőknek, tanítóknak, szülőknek
A rövid bemutató inspirációt ad a családoknak, pedagógusoknak a közös meseírásra a gyerekekkel!
A foglalkozás segít a játékos feladat megértésében és bemutat egy konkrét mesefolyamot, amelyet a szerző ugyanezzel a módszerrel gyerekeivel írt.
„Írjatok közösen mesét a gyerekekkel! Alkossatok együtt otthon, az óvodában vagy az iskolában! Töltsetek el fontos, meghitt délutánokat, mélyítsétek el a köztetek lévő kapcsolatot! a gyerek találja ki a történetet, ő diktál, s a felnőtt ír (ha nagyobb gyerekről van szó és szeretne írni, persze írhat ő is), lehetőleg csupa nagybetűvel, különféle színekkel. Az illusztrációt rajzolja a gyerek – vagy készítsétek együtt.”
Esetmegbeszélő csoport
Előadó: Szebényi Csilla
Minimum 10 óra
Kinek szól?
Egy iskola azonos diákját vagy osztályát tanító pedagógusainak és a pedagógiai munkát segítő munkatársaknak.
Egy-egy nehezen kezelhető diákkal vagy problémás osztállyal dolgozó munkatárs részvételével egy, vagy néhány esetmegbeszélő csoport lebonyolítása. Az esetmegbeszélésen az eset lehet egy problémás diák, akivel több pedagógus is küszködik, konfliktusai vannak társaival, tanáraival, nem vagy nem jó irányba halad tanulmányaiban, személyes életében. Eset lehet néhány diák konfliktusa, vagy zavaró, a közösséget bomlasztó magatartása, vagy egy-egy nehezen kezelhető osztály, valamint bármilyen olyan téma, ami az iskola életét megakasztja, felkavarja. Az esetmegbeszélésen minden a problémás diákban vagy osztályban érintett munkatárs, a diák esetén a szülő, esetleg családsegítő részt vesz, így garantálva a minél teljesebb feltárást, problémamegoldást. A csoportvezető segítségével az adott problémát körbejárjuk, az összes résztvevő szempontjából rátekintünk, és közös, mindenki számára elfogadható és képviselhető megoldást keresünk.
Pedagógus támogatás, szupervízió
Előadó: Szebényi Csilla
megbeszélés szerint
Kinek szól?
Pedagógusoknak, pedagógiai munkát segítő munkatársaknak, iskolavezetőknek, az iskolában bármilyen munkakörben dolgozó kollégáknak.
Szakmai személyiség- és kompetenciafejlesztés, amely segít megőrizni mentális egészségünket, megelőzni a kiégést. A szakmai önismeret fejlesztésével rálátunk elakadásainkra, szakmai nehézségeinkre, és a mögöttük meghúzódó okokra. Így közelebb kerülünk saját működési módunk megismeréséhez, és ezáltal könnyebben túllépünk addig megoldhatatlannak tűnő, vagy vissza-visszatérő kínzó szakmai és emberi problémákon.
Nehezen kezelhető diákok – korai iskolaelhagyás megelőzése
Előadó: Győrik Edit
megbeszélés szerint
- Képzés/tréning 10-30 órás időkeret választható megállapodás szerint;
- Műhely 3 óra;
- Mentorálás egyéni megállapodás szerint
Kinek szól?
Középfokú oktatásban dolgozó pedagógusoknak, vezetőknek
A szélsőséges viselkedésű, veszélyeztetett diákokkal való kapcsolatépítés, bánásmód, fejlesztés tanulása, gyakorlása. Konkrét és gyakorlatban kipróbált eszközök feldolgozása és adaptálása a helyi lehetőségekhez.
Tanár coaching
Előadó: Kerékgyártó Judit
minimum 4 alkalom - 10 óra
Kinek szól?
Gyakorló tanítóknak, tanároknak
-akik még tudatosabban szeretnék végezni mindennapi munkájukat
-akik szeretnének fejlődni, megújulni
-akiknek van egy-egy nehezebb csoportjuk
A tanár coaching egy folyamat, mely során a tanár konkrét segítséget kap a tanári gyakorlattal, tapasztalattal is rendelkező coach-tól órai munkájához.
A folyamat fókusza az a szakmai kérdés, hogy hogyan érhet el a tanár változást a diákok órai munkájában.
A tanár és a coach közös célokra épülő partneri, bizalmi kapcsolatot alakít ki, mely során a coach támogató szerepben van.
A coaching tartalma konkrét csoporthoz, konkrét célok, konkrét gyakorlati megoldások lépésről lépésre történő kidolgozása, gyakorlása, megvalósítása, a megvalósítás elemzése, továbbépítése.
A tantestület működésének tanulószervezetté alakítása
Előadó: Kerékgyártó Judit
minimum 10 óra
Kinek szól?
Olyan iskoláknak akik meg szeretnék újítani munkájukat vagy újonnan alakuló iskoláknak
A tantestület működésének tudatos átalakítása annak érdekében, hogy az iskolai innováció szolgálatába állítsák a tantestület tagjai sokféle erősségüket, tudásukat.
Az együttműködési keretek, a motivációs eljárások újragondolása az iskola stratégiai céljaihoz, annak innovatív megvalósításához való csatlakozási lehetőségek kialakítása. Olyan iskolai kultúra megerősítése, melyben azok is folyamatosan tanulnak, akiknek a diákok tanulásának szervezése, segítése a dolguk. Ezzel a tevékenységükkel pozitívan befolyásolják a diákok tanulási folyamatát is.
Iskolaszervezés A-Z-ig
Előadó: Kerékgyártó Judit
tanácsadás:
megbeszélés szerint
Kinek szól?
Működő vagy újonnan alakuló iskolák vezetőinek
Szervezeti elemek működése; kapcsolat az iskola szereplői között; az iskola környezetének alakítása; újító pedagógiai megoldások bevezetése; a munkatársak motiválása; a törekvések közvetítése a szülők és a külső környezetfelé.
Iskola a XXI. században
Előadó: Kerékgyártó Judit
előadások
egy-egy előadás 2 óra
Kinek szól?
Iskolavezetők és pedagógusok
Kitekintés a világ oktatási törekvéseire:
1. előadás: A finn oktatási rendszer
2. előadás: XXI. századi kompetenciák
3. előadás: A tantestület tanulószervezeti működése
Akut helyzet: Problémafeltárás, konfliktuskezelés, megoldások keresése
Előadó: Kiss Virág
min. 6 óra
Kinek szól?
Olyan tantestületeknek, munkaközösségek-nek, szülői közösségeknek, ahol valamilyen iskolai, aktuális konfliktus állt elő és külső segítséget szeretnének kérni a megoldáshoz
Érzéskártyák segítségével az érzések feltárása, szükségletek megfogalmazása, rangsorolása, ezekből kiindulva stratégiák, megoldások keresése.
Pedagógus mentorálás megbeszélés szerint
Előadó: Kiss Virág
Kinek szól?
Kezdő vagy valamiben elakadó, kiégéstől tartó alsós tanítóknak
Szakmai támogatás, segítés, megerősítés nyújtása kollégáknak.
„Nyugodt szülő” tanácsadás
Előadó: Kiss Virág
3 óra, egyéni vagy kiscsoportos
Kinek szól?
Beiskolázás előtt álló vagy már iskolába járó gyermekek szüleinek.
Szülőkben felmerülő iskolával kapcsolatos kérdések, kétségek, félelmek megbeszélése egyéni és csoportos formában. Megerősítés, válaszok keresése, megnyugtatás.
Az iskola stratégiai fejlesztése
Előadó: Kiss Virág, Kerékgyártó Judit
Szakmai, módszertani tanácsadás megbeszélés szerint
Kinek szól?
Minden olyan iskola vezetésének ahol felmerülnek problémák, kérdések az iskola szakmai munkájával kapcsolatban.
Az eddigi szakmai gyakorlati tapasztalatomat tudom megosztani a kollégákkal, módszertani ötletekkel tudom segíteni munkájukat. A rendszerben való gondolkodásban és a hosszú távú tervezésben is segítséget tudok nyújtani.
Csapatépítés és ötletek a saját osztály csapatépítésére
Előadó: Kiss Virág, Kerékgyártó Judit
4x1,5 óra – egy napos tréning
Kinek szól?
Tantestületeknek, munkaközösségeknek.
A kooperatív tanulásszervezés alapelveire és gyakorlatára építő olyan interaktív, mozgásos, elgondolkodtató, egymás megismerését, megértését segítő játékok, tevékenységek összessége, melyek amellett, hogy új ötleteket adnak a mindennapi munkához, segítik a közösség formálódását, ami jó alapja lehet egy bizalommal teli, együttműködő munkának.
Hatékony konfliktuskezelés és megelőzés - resztroratív módszerek iskolai környezetben
Előadó: Págyor Henriette, Nyeste Hajnalka, Belák Filoména
igény szerint választható:
- 30 óra + 10 óra mentorálás
- 2 óra érzékenyítő tréning
Kinek szól?
A képzés elsősorban pedagógusoknak, pedagógus közösségeknek szól, de lehetőség van a programon keresztül megszólítani a témában a szülőket és a gyerekeket is.
6-25 fő
A képzés során a resztoratív szemlélet rendszer szintű kialakításához, bevezetéséhez és következetes képviseletéhez nyújtunk segítséget, elméleti és gyakorlati oktatás, esetmegbeszélés, modellezés, igény szerint mentorálás eszközeivel.
A tizenéves diákok fejlesztő tevékenységét erősítő és elősegítő tanulási formák
Előadó: Somogyi Ágota
10 órás tanácsadás
Kinek szól?
Természettudományokat tanító pedagógusoknak.
Ez a 10 órás tanácsadás segítséget ad a természettudományokat tanító pedagógusoknak a kutatásalapú tanulás alkalmazásához és az ilyen típusú foglalkozások értékeléséhez.
A tanuló központú oktatás más értékelési formákat igényel, mint a hagyományos osztályzat.
A digitális kompetencia fejlesztése szerves része a tanári munkának. A tanácsadás keretében a tanárok segítséget kapnak a különböző eszközök megismeréséhez és jártasságra tehetnek szert ezen eszközök használatában.
Iskolák (Át)alakítása, a megújulás vezetési, szervezeti lehetőségei
Előadó: Dr. Szeszler Anna
megbeszélés szerint
Kinek szól?
Iskolavezetőknek és iskolai innovációra nyitott pedagógusoknak szól, akik indíttatást, erőt éreznek magukban új vagy meglevő iskolájukban a változtatásra.
- Iskolai légkör és a pedagógiai munka eredményességének összefüggései
- Tudatosság és „pedagógiai ráérzés” kombinációinak szerepe egy tantestületben
- Tantestület – tanárok együttműködésének finomhangolása, módszerek
- Döntések születése, döntési kompetenciák rendszere egy szervezetben
- Információk formális és informális útjai a tantestületben
- Az apró innovációk sorsa, útvesztői
- Konfliktuskezelés a testületen belül és a szülőkkel
A kisiskolások sajátos értékelésének gyakorlata
Előadó: Dr. Szeszler Anna
megbeszélés szerint
Kinek szól?
Alsós munkacsoportok-nak és/vagy tanítóknak
A képzés elméleti megalapozottsággal, több évtizedes gyakorlatra építve rendszerbe foglalt módszertani segítséget nyújthat az adott intézmény, vagy az érdeklődő pedagógusok számára. A választott formától függően lehetnek benne a különböző irányzatok megismerésére vonatkozó szakmai tanulmányok, a gyakorlati megvalósítás különféle lehetőségei, akár adaptáció a helyi viszonyokra.
Hatékony iskolát mindenkinek – inkluzív nevelés a gyakorlatban
Előadó: Lányi Marietta
(akkreditált pedagógus-továbbképző program)
30 órás akkreditált képzés
Kinek szól?
A képzés gyakorló pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak szól. Célja a befogadó, inkluzív nevelés, oktatás segítése.
A továbbképzések iránt nagy érdeklődés mutatkozott, mutatkozik, a hallgatói visszajelzések tükrözik, a pedagógusok igénylik az együttneveléssel foglalkozó, gyakorlatból táplálkozó képzéseket.
A képzés tematikai egységeinek célja, hogy kialakítsa a pedagógusokban azt a nézetet, hogy az iskolai környezetet a tanulók egyéni szükségleteihez szükséges igazítani. Megismerteti a pedagógusokat az integrációhoz szükséges törvényi rendelkezésekkel, egyéni fejlesztési tervekkel, a differenciáló tanulásszervezési eljárásokkal, az árnyalt értékeléssel, az elfogadó légkörrel, a gyógypedagógiai, szülői együttműködéssel.
A képzés gyakorlatorientált, saját élményű, együttműködő tanulás jellemzi. A gyakorlat megismerését a Gyermekek Háza filmjeinek, tematikus órarészleteinek bemutatása, elemzése biztosítja.
A képzés helyszíne a Gyermekek Háza, illetve tantestület számára tervezett képzés esetén az adott iskola helyszíne. A képzés után lehetőség biztosított a Gyermekek Házában való hospitálásra.
Szakmai nap a Gyermekek Házában
Előadó: Lányi Marietta
4 óra
Kinek szól?
Pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, pedagógusképző egyetemek hallgatóinak, oktatási szakembereknek.
Célja a személyre szabott nevelési, oktatási gyakorlat bemutatása.
A szakmai nap keretén belül a résztvevők megismerhetik a Gyermekek Háza program pedagógiai elveit, egyéni sajátosságokhoz igazodó, a tanulók aktivitására épülő tanulásszervezési gyakorlatát.
A szakmai nap felépítése:
08.00 – 8.50 – Bevezető előadás, a Gyermekek Háza bemutatása
09.00 – 10.30 Bemutató foglalkozások (választható évfolyam, műveltségi terület)
10.30 – 11.00 Megbeszélés a fogllakozást tartó pedagógussal
11.00- 12.00 Konzultáció, a tapasztalatok megbeszélése
A kooperatív tanulás és a differenciálás alkalmazása
Előadó: Mendelovits Zsuzsa
képzés, tanácsadás: megbeszélés szerint
Kinek szól?
Gyakorló tanítóknak, tanároknak, és a pályát most kezdőknek, ill. a most tanuló leendő kollégáknak.
Megtanuljuk a kooperatív módszereket és alkalmazásukat. Gyakorlatot szerzünk ezekben.
A differenciálás módszertanával és elméletével ismerkedünk, és megtanuljuk, hogyan lehet alkalmazni a tanítási gyakorlatban.
Alternatív osztályfőnök: a patrónus
Előadó: Mendelovits Zsuzsa
megbeszélés szerint
Kinek szól?
gyakorló tanítóknak, tanároknak, és a pályát most kezdőknek, ill. a most tanuló leendő kollégáknak.
A patrónus egy fajta iskolai „anya, apa”. Érdemes a témáról különböző nevelési helyzetekben beszélgetni.
A patrónus feladataival, lehetőségeivel foglalkozunk.
Felfedeztető matematika
Előadó: Mendelovits Zsuzsa
megbeszélés szerint
Kinek szól?
felső tagozatos és gimnáziumi matematika tanároknak
A felfedeztető matematikával konkrét gyakorlatok segítségével ismerkedünk meg. Lehetőség lesz önálló feladatsorok kidolgozására.